wtorek, 5 grudnia 2023
Działanie na rzecz zmniejszania śladu węglowego to dla branży spotkań i wydarzeń już dziś konieczność. Nie tylko dlatego, że zobowiązują nas do tego regulacje prawne, ale również dlatego, że dla rosnącej liczby klientów ekologia i dbałość o środowisko naturalne to wyznacznik decyzji, z którą firmą współpracować. Spółka Kraków5020, obserwując trendy ale także na podstawie opinii gości, postanowiła stworzyć strategię ESG dla Centrum Kongresowego ICE Kraków.
– Coraz ważniejsze dla gości oraz organizatorów wydarzeń staje się dbanie o środowisko i otoczenie społeczne. O tym, że wszyscy jesteśmy za to odpowiedzialni, mówi się także podczas wydarzeń organizowanych w ICE Kraków, np. podczas kongresu Open Eyes Economy Summit, który w tym roku zgromadził rekordową liczbę uczestników. To świadczy o tym, że czujemy się coraz bardziej odpowiedzialni – mówi Izabela Błaszczyk, prezeska Kraków5020, operatora Centrum Kongresowego ICE Kraków. – Dlatego też zdecydowaliśmy się na opracowanie strategii ESG dla Centrum Kongresowego ICE Kraków. To pozwoli nam wdrożyć najlepsze rozwiązania.
Przy opracowaniu strategii ESG pracować będą specjaliści – stratedzy i analitycy krakowskiej fundacji Carbon Footprint oraz przedstawiciele krakowskiej branży spotkań i wydarzeń zrzeszeni w Kraków Network. Fundacja Carbon Footprint aktywnie działa na rzecz edukacji klimatycznej oraz budowania świadomości w zakresie śladu węglowego i dekarbonizacji, współpracując z odpowiedzialnym biznesem, organizacjami NGO, światem nauki i mediów, tworząc platformę wymiany doświadczeń w zakresie wdrażania zrównoważonych rozwiązań. Jest autorem darmowego kalkulatora śladu węglowego, realizuje projekty komercyjne w zakresie analityki śladu węglowego, dekarbonizacji i ESG, między innymi dla najbardziej rozpoznawalnego kongresu Impact, festivalu kina BNP Paribas Green Film Festival, pierwszego w Polsce rajdu dla klimatu – Climate Classic lub firm takich jak: Fakro, Staleksport czy Columbus. Tworzy także projekty społeczne, jak np. Zielona Partytura dla branży kreatywnej, Zielony Ślad, All U need is OZE czy coroczny szczyt klimatyczny – Carbon Footprint Summit. Fundacja w ramach społecznego think-tanku nawiązuje relacje eksperckie z ośrodkami naukowymi, jednostkami samorządu terytorialnego oraz instytucjami sztuki.
– Strategia dekarbonizacji to podstawowy dokument każdej organizacji, dla której zrównoważony rozwój nie jest tylko modnym sloganem, a faktyczną potrzebą podjęcia konkretnych działań, opartych na rzetelnej identyfikacji źródeł emisyjności. Dziś branża spotkań zdaje sobie sprawę z wyzwań, przed którymi stawia ją zmieniający się świat; może też być kreatorem tych zmian. Ale potrzebuje wsparcia merytorycznego i przede wszystkim narzędzi. Wierzę w to, że jeśli mamy zrozumienie, co do motywacji, potrzeb, korzyści i ryzyk – wspólne cele i współpraca ma szansę przebiegać sprawnie i efektywnie. Lider wywiera wpływ i ma moc sprawczą, by inspirować otoczenie, stanowiąc przykład. Dlatego zdecydowaliśmy się na podjęcie współpracy z Kraków5020, a dzisiejsze spotkanie robocze to pierwszy, ważny krok w kierunku realizacji strategii dekarbonizacji dla społeczności inicjatywy Kraków Network, a także dla całego obiektu ICE Kraków. Liczę, że zaangażowanie ICE Kraków przełoży się na zaangażowanie całego łańcucha wartości, od pomysłodawców, przez podwykonawców, po organizatorów, uczestników i wreszcie gości wydarzeń organizowanych przez ICE Kraków. – powiedziała Agnieszka Rozwadowska, prezeska Carbon Footprint Foundation.
Z kolei jednym z głównych celów Kraków Network jest opracowywanie dobrych praktyk oraz rekomendacji, dzięki którym Kraków staje się miastem coraz bardziej atrakcyjnym dla organizatorów kongresów i konferencji. Członkowie Kraków Network nie tylko reagują na bieżące wydarzenia (tym np. był Protokół Kraków Network, strategia działania branży MICE na rzecz zrównoważonego rozwoju, ale też wyprzedzają trendy, widząc w tym szanse dla Krakowa na znalezienie się na czele miast – gospodarzy wydarzeń.
Za nami pierwsze kroki na rzecz opracowania strategii ESG. 18 października został podpisany list intencyjny między Kraków5020, a Carbon Footprint Foundation. Podczas spotkań w ramach Kraków Network, szczególnie z przedstawicielami branży eventowej, udało się nam odpowiedzieć na pytanie, dlaczego potrzebujemy świadomości w zakresie działań środowiskowych, w tym strategii ESG, udało nam się też wstępnie oszacować największe koszty działalności. Kolejny krok to warsztaty zorganizowane i przeprowadzone przez Fundacje Carbon Footprint 5 grudnia dla członków Kraków Network, poświęcone strategii dekarbonizacji dla przemysłu spotkań.
Kraków5020 jest miejską spółką powołaną przez Radę Miasta Krakowa, która zajmuje się budowaniem i zarządzaniem wizerunkiem miasta oraz jego promocją we współpracy z licznymi partnerami. Głównym zadaniem jest wzmacnianie marki Krakowa, jako nowoczesnej europejskiej metropolii, atrakcyjnej, otwartej i tolerancyjnej; miasta światowego dziedzictwa kulturowego i prężnego ośrodka akademickiego. Spółka odpowiada m.in. za: Centrum Kongresowe ICE Kraków i zlokalizowane w nim studio hybrydowe, miejską platformę VOD PLAY KRAKÓW, projekty: Kraków Network i Power of 4, cykl ICE Classic i Dzień dobry ICE Kraków, Kraków Story w Pawilonie Wyspiańskiego oraz Oficjalną Sieć Informacji Miejskiej InfoKraków.